Ascii-muotoiset geometriatiedostot Ansys-ohjelmistosta. Ansysiin on lisätty nappulat ELMER_AU ja ELMER_CH (paremmatkin nimet olisi voinut valita kahdeksalla merkillä). Ensimmäinen kirjoittaa ansys-geometrian kaikki reunat ja jälkimmäinen vain käyttäjän graafisesti valitsemat reunat tiedostoon. Makrot tekevät 4 tiedostoa: ExportMesh.header .node .elem ja .boundary Kolme ensimmäistä tiedostoa kirjoitetaan samalla tavalla molemmista makroista ja vain .boundary tiedostossa on eroa. Tiedostojen formaatti on seuraava ExportMesh.header sisältää väh. 2 riviä. Ensimmäisellä rivillä on kolme lukua: Elementtien lkm, Solmujen lkm, Kirjoitettujen reunojen lkm. Toisella rivillä kerrotaan elementtityyppi kolmella luvulla: Dimensio, elementin solmujen lkm, elementtityypin indeksi. Vastaavia rivejä kuin edellinen on niin monta kuin mallissa on erilaisia elementtityyppejä. Huom nämä voivat olla Elmerin kannalta samoja elementtejä, vaikka Ansys erottelisikin ne toisistaan. Esim: 35. 145. 19. 3. 20. 1. 3. 8. 2. ExportMesh.elem sisältää joko n-2n riviä, missä n on elementtien lukumäärä. Elementtien määrä selviää .header tiedostosta. Formaatti yhtä elementtiä kohti on seuraava a b c d e f g h mat typ ? ? ? ind i j k l m n o p q r s t missä a-t ovat solmupisteitä (enintään 20) mat on materiaalinumero (ei merkitystä verkon kannalta), typ on elementtityypin indeksi (sama kuin .header tiedoston rivien 2- kolmas sarake), ? ovat jotain, ind on elementin indeksi, joita voi puuttua välistä. Rivi, jolla solmujen 1-t indeksit ovat, esiintyy vain niiden elementtien kohdalla, joilla on yli 8 solmua. Huom! Kahdeksan ensimmäistä kenttää kirjoitetaan aina, vaikka solmuja olisi alle kahdeksan. Koskee seuraavia elementtejä: - 4-solmuinen suorakaide a b c d 0 0 0 0 mat typ ? ? ? ind - 6-solmuinen kolmio a b c d e f 0 0 mat typ ? ? ? ind Huom! Ansys tulkitsee usein kolmiot ja tetraedrit degeneroituneiksi elementeiksi. Tästä johtuen seuraavilla elementtityypeillä yo. formaatti on hieman erilainen. - 4-solmuinen tetraedri: a b c c d d d d mat typ ? ? ? ind - 3-solmuinen kolmio: a b c c 0 0 0 0 mat typ ? ? ? ind - 6-solmuinen kolmio: a b c c d e c f mat typ ? ? ? ind - 10-solmuinen tetraedri: a b c c d d d d mat typ ? ? ? ind e f c g d d d d h i j j Huom! 6-solmuinen kolmio voi siis olla koodattuna kahdella eri tavalla riippuen siitä, miten kyseiset elementit on luotu. Huom! 10-solmuinen tetraedri voi siis olla koodattuna kafdella eri tavalla riippuen siitä, miten kyseiset elementit on luotu. Toinen mahdollisuus on perusformaatin mukainen, eli yli kahdeksansolmuisilla elementeillä jokainen solmu kirjoitetaan vain kerran: - 10-solmuinen tetraedri: a b c d e f g h mat typ ? ? ? ind i j Esim. 51 47 72 78 25 23 29 40 2 1 1 1 0 6 52 71 81 76 26 28 42 39 49 48 70 79 67 78 62 58 36 40 33 31 2 1 1 1 0 7 75 80 60 69 38 41 34 35 66 79 61 57 78 72 55 62 40 29 27 33 2 1 1 1 0 8 81 73 64 80 42 30 32 41 79 70 56 61 83 92 94 85 115 120 138 131 1 2 1 1 0 9 92 93 95 94 120 121 142 138 1 2 1 1 0 10 93 89 90 95 121 116 136 142 1 2 1 1 0 11 ExportMesh.node sisältää solmupisteiden koordinaatit riveittäin. Rivien lukumäärä selviää .header tiedostosta. Formaatti on seuraava: ind nd_x nd_y nd_z (? ? ?) Nollia ei kirjoiteta, jos ne ovat rivin lopussa. Jotain eksoottisempaa koordinaatistoa käytettäessä samalla rivillä saattaa olla vielä kolme lukua jotain kulmia (ovat siis usein nollia, joten niitä ei kirjoiteta). Indeksi hyppii, joten uudelleen numerointi on tarpeen. Esim. 16 0.7500000000000 17 0.5000000000000 0.2500000000000 19 0.5000000000000 0.5000000000000 20 0.7500000000000 0.5000000000000 22 0.0000000000000E+00 0.0000000000000E+00 1.000000000000 23 1.000000000000 0.0000000000000E+00 1.000000000000 24 0.2500000000000 0.0000000000000E+00 1.000000000000 ExportMesh.boundary sisältää reunojen solmupisteet reunoittain jaoteltuina. Reunojen lukumäärä selviää .header tiedostosta. Formaatti on seuraava: Otsikkorivi: n. boundary Solmumäärittelyt: ind nd_x nd_y nd_z Ind vastaa .node tiedoston indeksiä, joten nd_i kentät ovat redundanttia informaatiota. Kaksiulotteisessa mallissa reunat ovat käyriä (1D) ja kolmiulotteisessa mallissa pintoja (2D). Esim. 10 1.000000000000 3. Boundary 14 0.2500000000000 15 0.5000000000000 16 0.7500000000000 22 0.0000000000000E+00 0.0000000000000E+00 1.000000000000 23 1.000000000000 0.0000000000000E+00 1.000000000000 24 0.2500000000000 0.0000000000000E+00 1.000000000000 53 0.5000000000000 0.0000000000000E+00 0.2500000000000 4. Boundary 1 0.0000000000000E+00 1.000000000000 6 1.000000000000 1.000000000000 7 0.7500000000000 1.000000000000 -------- Antti Pursula 1.6.2001